Opublikowano: wtorek, 16 Cze 2015 przez alex

Co zrobić, gdy zgubimy kartę płatniczą?

Do posiadania karty w portfelu wszyscy zdążyli się już przyzwyczaić. Karty płatnicze stanowią nieodłączną część współczesnego świata i większość ludzi posługuje się nimi w codziennym życiu.

Jednakże mało kto wie, co należy zrobić, jeśli zgubimy kartę płatniczą lub też jeśli zostanie nam ona skradziona.

Wbrew pozorom zgubić kartę można bardzo prosto przez zwykłe roztargnienie (moją zostawiłam raz przy bankomacie – jakież było moje zdziwienie, gdy odebrałam z banku telefon z informacją, że ktoś znalazł moją kartę! Nawet nie zorientowałam się, że jej nie mam…). No własnie, i co wtedy? Na każdej karcie znajduje się numer telefonu, pod który należy zadzwonić, aby zastrzec kartę. Dlatego zaleca się, aby zaraz po otrzymaniu karty, spisać numer telefonu, pod którym można kartę zastrzec. Dobrze jest mieć go również wpisanego w pamięć telefonu tak, aby w razie potrzeby był szybko dostępny.

Kartę należy zastrzec jak najszybciej. Jeśli mamy bowiem do czynienia z zawodowym złodziejem, będzie on najprawdopodobniej w stanie ominąć kod PIN i dokonać wypłaty gotówki w bankomacie w ciągu kilku chwil od dokonania kradzieży. Dla tych, którzy korzystają z kart zbliżeniowych, niebezpieczeństwo jest inne. Złodziej może na ich rachunek dokonać kilku niewielkich zakupów, przy których płatność kartą zbliżeniową nie wymaga autoryzacji PINem.

Jak już karta zostanie zastrzeżona, można mieć pewność, że ktoś, kto ją ukradł lub znalazł, nie będzie mógł dokonać żadnej transakcji przy jej pomocy, więc pieniądze na rachunku są nadal bezpieczne.

Oczywiście alsolutnie nie wolno zapisywać PINu i trzymać go w portfelu! Jeśli portfel zostanie skradziony, złodziej będzie miał dostęp nie tylko do naszej karty, ale również i PINu, co tylko ułatwi mu zadanie. Niestety niektórzy zapisują PIN nawet na samej karcie, w razie gdyby go zapomnieli…

Jeśli nie zapisaliśmy nigdzie numeru alarmowego, pod którym należy kartę zastrzec, musimy go znaleźć w internecie lub przez kontakt z bankiem albo po prostu udać się do najbliższej placówki naszego banku. To wszystko jednak znacznie wydłuża czas, po jakim karta zostanie zastrzeżona. Należy się więc liczyć z utratą części pieniędzy.

Kto ponosi odpowiedzialność finansową za skradzione z karty pieniądze?

Prawo rozkłada odpowiedzialność pomiędzy bank, a posiadacza karty. Posiadacz karty ponosi odpowiedzialność do wysokości 150 euro utraconych pieniędzy. Jeśli straciliśmy więcej pieniędzy, resztę zwróci bank.

Jednakże bank na pewno dokładnie sprawdzi, w jakich okolicznościach doszło do kradzieży pieniędzy z karty. Jeśli np. karta została komuś pożyczona, pozostawiona przez zapomnienie lub był na niej zapisany PIN – bank nie będzie chętny zwrócić pieniędzy i uzna, że strata nastąpiła z winy posiadacza karty.

Oczywiście kartę można również ubezpieczyć i w przypadku kradzieży pieniędzy z rachunku, całe środki zostaną zwrócone. Jednakże i tutaj ubezpieczyciel zbada jakie były okoliczności kradzieży i jeśli ta nastąpiła z winy posiadacza karty, pieniądze nie zostaną zwrócone.

Aby ułatwić mozliwość zastrzeżenia karty, Związek Banków Polskich uruchomił jeden, wspólny numer telefonu, pod który nalezy dzwonić, gdy karta została zgubiona lub skradziona:

+48 828 828 828

Do systemu nie przystąpiły jednak wszystkie banki. Np. mBank uznał, ze ma bardzo łatwy i sprawny system zastrzegania kart online i nie potrzebuje dodatkowego. Ogólnopolski system ten pokrywa około 70% wszystkich kart posiadanych w Polsce.

Więcej informacji można znaleźć na stronie www.zastrzegam.pl

 

O Autorze 

    Znajdź mnie:
  • facebook

Odpowiedz

Udostępnij
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook